Top of this document
Go directly to navigation
Go directly to page content

artist

artist

Tarik Sadouma

NikeTown 2

Een sportschoen verandert in een stad, verandert in een sportschoen, verandert weer in een stad in een eindeloze loop.

Tijdens Club Real #3 op 11 juli ging Niketown 2 in premiere, de vervolmaakte sequel van een versie uit 2003 die werd geproduceerd in samenwerking met Casco. In deze animatie verandert een sportschoen in een stedelijk landschap, ... en weer in een sportschoen in een eindeloze loop. Niketown bekijkt waar het omslagpunt tussen verschillende werkelijkheden ligt. De 3D-animatie toont de metamorfose van de zool van een Nike-schoen in een visionair stadslandschap. Het uitgekristalliseerde eindstation van het ene betekenissysteem (mode, sport) wordt bouwtekening voor een ander betekenissysteem (architectuur, stedenbouwkunde). Culturele, sociale en historische ontstaansredenen worden in de animatie vervangen door visuele retoriek.
Eerder testte Sadouma de elasticiteit van structuren van betekenis en de uitwisselbaarheid van visuele kenmerken door een voormalige Albert Heijn supermarkt te veranderen in een volledig functionerende moskee. Wat in eerste instantie een tegenstrijdigheid leek, bleek als beeld een volmaakte synthese. De stereotype AH tassen werden tegels, kassa werd spreekgestoelte en het logo van Albert Heijn was eenvoudig om te vormen tot Allah-kalligrafie.

Tarik Sadouma (Amsterdam, 1979) is beeldend kunstenaar en studeerde aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Tegenwoordig woont en werkt hij voornamelijk in Cairo.